Gå til innhold

Hvilken type sykkel ville du valgt om du kunne hatt kun en?


torbjornhb

Hvilken type sykkel ville du valgt om du kunne hatt kun en?  

126 stemmer

  1. 1. Hvilken type sykkel ville du hatt om du kunne hatt kun en?

    • Terrengsykkel (hardtail)
      23
    • Terrengsykkel (fulldemper)
      39
    • Landeveisykkel (aero-style)
      10
    • Landeveisykkel (endurance)
      14
    • Grusracer
      38
    • Hybridsykkel
      0
    • Transportsykkel / Lastesykkel
      2


Anbefalte innlegg

  • torbjornhb endret tittelen til Hvilken type sykkel ville du valgt om du kunne hatt kun en?
Skrevet (endret)
Sepeda skrev (9 minutter siden):

@torhovland Den har forresten ikke bare dempegaffel. Det er en fulldemper 😎

Tipper @torbjornhb trenger flere undergrupper her 😀

Jeg tenkte på det, men regnet det inn med Grussykkel 🙂. Kunne jo tatt med en million varianter om man skulle delt inn i alle undergruppene.

Eller burde det vært en egen for "Eventyrsykkel"?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner i hvert fall kategorien aero-lettvekts-fulldempet-landeveisnær-gravelsykkel 😆

Eventyrsykkel, ja. Det var de gode gamle dager da Landevei for første gang omtalte de nye allsidige bukkestyresyklene. Men det ble dessverre for poetisk for massene.

image.png.8030940f715c664a9c0a3d061c81a2ee.png

Landevei 2017 💗

  • Like 1
  • Haha 2

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig spørsmål egentlig. Er så mye som er gøy. Hvis man kunne valgt 2 sykler slik at man kunne hatt en racer/grus og 1 til terreng er det litt enklere. Kun 1 så hadde det nok blitt en fulldempet terreng (usikker om jeg skulle hatt el eller ikke).

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi i det minste begrense meningsmålingen til en apokalyptisk fremtid der vi ikke har strøm og bensin og må bruke én sykkel for å overleve? En tråsykkel for Darol Dixon?

image.png.4e8627dcc3dc89a112ffce2dc99d9d95.png

  • Haha 2

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til praktisk bruk tenker jeg en grusracer med skjermer, bagasjebrett og litt brede men ok lettrullende dekk ville dekt det meste. Både pendling, landevei og skogsturer klarer den fint.

Så klart ikke grov sti, og en fulldemper klarer jo også alt det andre. Det bare er så lite totalt av det jeg sykler, og såpass mye kjipere utenfor sti, at jeg da ville gått for grusraceren min.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3T RaceMax hadde dekket mye av mitt bruksområde, med 2(3) hjulsett.

NY3TRIRAC1-2.jpeg

Vanskelig å erstatte fulldempet stisykkel, men det blir mindre og mindre stisykling loggført. Med så store dekk som mulig kunne singletracks vært gøy, og gitt flashback tilbake når jeg syklet på helstiv 26" sykkel med karbongaffel og ganske smale dekk. Hver stein kjentes om man ikke posisjonerte kroppen riktig.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent!

Jeg ville valgt denne.

image.png.14faef18abe3ed5b7372ff7f86a8e990.png

Så ville jeg ha solgt den og kjøpt fem toppmodeller blant torbjornhbs syv sykkeltyper for pengene.

  • Like 1
  • Haha 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (4 timer siden):

Helt umulig spørsmål egentlig. Er så mye som er gøy. Hvis man kunne valgt 2 sykler slik at man kunne hatt en racer/grus og 1 til terreng er det litt enklere. Kun 1 så hadde det nok blitt en fulldempet terreng (usikker om jeg skulle hatt el eller ikke).

Enig med Ole Christian her. 
Jeg koser meg veldig på 3Ten på asfalt og grus og en og annen kjerrevei, men stisykling på grusracer er lite givende. Det funker å sykle grus og vei  med en lett fulldemper - den kan også settes opp med dekk/hjul for grus/vei og på den måten være ganske kvikk på langtur utenfor terrenget også. En utfordring er moderne utveksling på terrengsykler - 34/36-10 som tyngste gir er ikke så velegnet til langtur på grus og asfalt. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (12 minutter siden):

Jeg skulle begrenset denne tråden til "en sykkel med bukkestyre", og en terrengsykkel.

Litt seint nå 😬

Da vil jeg har en racing grussykkel og en terreng med 120/130 vandring. Da kan jeg sykle alt. 🙂

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (19 minutter siden):

Da vil jeg har en racing grussykkel og en terreng med 120/130 vandring. Da kan jeg sykle alt. 🙂

Igjen enig med Ole. Og akkurat det jeg har i dag - eller i hvert fall hva jeg bruker. Jeg har flere sykler, men til sportslig sykling bruker jeg gravelracern på grus og landevei og Santa Cruz Blur TR til alt av sti-/terrengsykling. 
 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt min Rose Bonero om jeg kun skulle hatt en sykkel. Den funker til pendling, er forholdsvis rask på grus, er gøyal på pumptracks, kan trekke sykkelvogn, er lynrask på lett sti og kan brukes med helhjelm i sykkelpark. 

Ville samtidig savnet de andre syklene mine... Det er en god opplevelse når man merker at man har akkurat riktig verktøy for den aktiviteten man bedriver der og da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Ikke like god på alt, men det er ikke den ting den ikke kan 

Ikke den ting den ikke kan, Lars? Virkelig, Lars?

Pfft.

Paul Didier with his flying bicycle, which could rise to the height of several feet. Photograph, 1912

  • Haha 4

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis bruker jeg bare én sykkel, selv om jeg har to av den. Men den finnes ikke blant valgene. Altså, helstiv 29+ singlespeed. 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere er innom. Én sykkel er rett og slett ikke nok så det må være to 🙂

Jeg er toppfornøyd med BMC Kaius til alle typer vei og Scott Spark til alt av terreng. Med to hjulsett satt opp med forskjellige dekk til begge er de topp til alt. 

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (10 timer siden):

I praksis bruker jeg bare én sykkel, selv om jeg har to av den. Men den finnes ikke blant valgene. Altså, helstiv 29+ singlespeed. 🙂

Jeg satt og tenkte på Krampusen jeg hadde. Tror det ville vært et godt valg. Da MED opptil flere gir. 

  • Like 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...